Hvad menes der med "momsfri" bil?
Kasper Hansen [8270]
2003-12-14 17:27:06 UTC
Som subj. beskriver, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad udtrykket
"momsfri bil" dækker over, og hvordan det kan "bruges" i praksis...

/Kasper Hansen
Jørgen L
2003-12-14 17:46:36 UTC
Post by Kasper Hansen [8270]
Som subj. beskriver, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad udtrykket
"momsfri bil" dækker over, og hvordan det kan "bruges" i praksis...
Eks. min bil er på guleplader
sådan en kan købes uden at betale moms hvis man har et firma, er man privat
skal der betales moms.
Når der er betalt moms så er den momsfri, dvs der kan ikke trækkes moms fra
hvis et firma køber den igen og der skal ikke betales moms hvis en anden
privat person køber den af mig.
Momsfri betyder også det der står i annoncen er prisen, er det en brugt bil
der er + moms skal der betales af bilens værdi eks. 100.000 kr. bliver
125.000 kr. mens er den ny er det moms af bilen værdi uden afgift, derfor er
en gulplade bil ret dyr når den kun er et par år gammel i forhold til en ny.

Hilsen Jørgen
Leonard
2003-12-14 17:53:48 UTC
Post by Jørgen L
Når der er betalt moms så er den momsfri,
Jeg ville nu sige det modsat, en momsfri bil er en bil der er købt af
et firma og den er der ikke betalt moms af. Køber et andet firma den
bliver den ved med at være momsfri, køber en privat den skal der
betales moms af det beløb den handles til.

Du kan ikke som privat bruge en bil der ikke er betalt moms af til
noget, det er en firmabil og den må kun køre i firmaet. Og Told & Skat
mener det når de siger "kun i firmaet", en momsfri bil må ikke bruges
til at hente ungerne i børnehaven på vej hjem fra arbejde eller handle
privat på vejen.
--
Leonard
http://leonard.dk/foredrag/uheld.php
Paw Jensen
2003-12-14 17:59:51 UTC
En momsfri bil er en bil hvor momsen er betalt !!!!

Hvis en privat ønsker at købe en firmabil, hvor momsen er trukket, betaler
han blot momsen, og vupti, så er bilen momsfri.

Paw
Henning Præstegaard
2003-12-14 22:16:42 UTC
Post by Paw Jensen
En momsfri bil er en bil hvor momsen er betalt !!!!
Hvis en privat ønsker at købe en firmabil, hvor momsen er trukket,
betaler han blot momsen, og vupti, så er bilen momsfri.
Jeg holder nu med Leonard i hans udlægning af udtrykket.

mvh
Henning
Mark Sandberg
2003-12-14 22:26:51 UTC
Post by Henning Præstegaard
Jeg holder nu med Leonard i hans udlægning af udtrykket.
Det bliver det jo ikke mere rigtigt af :-)

/Mark.
Mogens Knudsen
2003-12-15 09:38:29 UTC
Post by Mark Sandberg
Det bliver det jo ikke mere rigtigt af :-)
Korrekt.

En momsfri bil er i handlersprog en vogn, hvor momsen ér betalt og
ikke kan uddrages igen (trækkes fra). Det er et minus for nye biler,
men næsten "ligemeget" med ældre.

Generelt kan man sige, at hvis man privat køber en splinterny varevogn
på gule plader, er momsen som minimum mistet i samme øjeblik, den
kører over dørtrinet (udover værditabet !)

/Mogens
'95 Alfa Romeo 164 Q4 (nuværende)
'93 Alfa Romeo 164 QV 24V - 232 hk
'92 Alfa Romeo - 232 hk
75 3.0 V6 - +200 hk

Mark Sandberg
2003-12-14 18:05:53 UTC
Post by Kasper Hansen [8270]
Som subj. beskriver, kunne jeg godt tænke mig at vide hvad udtrykket
"momsfri bil" dækker over, og hvordan det kan "bruges" i praksis...
Det betyder bilen er momsfri ;-)

D.v.s. der ikke skal betales yderligere moms på den bil.
Momsen er afregnet til T&S, ved en tidligere lejlighed. Samtidig kan der ved
køb til et firma, heller ikke trækkes moms ud af bilens pris. Prisen er
prisen og den er momsfri.........

/Mark.
Mark Sandberg
2003-12-14 18:18:27 UTC
Post by Mark Sandberg
D.v.s. der ikke skal betales yderligere moms på den bil.
Momsen er afregnet til T&S, ved en tidligere lejlighed.
Dog kunne det også være en bil købt i et andet EU-land, af en privatperson i
DK.
Der betales "momsen" i købslandet med pågældende lands sats og der kommer
ikke yderligere momskrav fra T&S ved import og indregistrering i DK. Dog
kommer der lidt registreringsafgift ind i billedet også :-)

/Mark.
Leonard
2003-12-14 18:33:34 UTC
Post by Mark Sandberg
[...]
Hvis bilen købes af en forhandler, fx tages i bytte for en anden bil,
så skal der da betales moms igen når bilen sælges ... eller har jeg
misforstået noget om momsregler her?
Mark Sandberg
2003-12-14 18:45:00 UTC
Post by Leonard
Hvis bilen købes af en forhandler, fx tages i bytte for en anden bil,
så skal der da betales moms igen når bilen sælges ... eller har jeg
misforstået noget om momsregler her?
Måske, der betales kun moms af nettoavancen ved salget.

/Mark.