Er batteri dødt, hvordan måler man det?
Peter Saxmose
2004-01-25 09:25:11 UTC
Er der en der kan fortælle hvordan man måler om ens autobatteri skal
skiftes?

Hvilket udstyr kræves det evt?

Når jeg lader på batteriet, hvordan skal opladerens ampere status helst
opføre sig?

Mvh Peter
unknown
2004-01-25 09:40:25 UTC
Post by Peter Saxmose
Er der en der kan fortælle hvordan man måler om ens autobatteri skal
skiftes?
Hvis den efter en lang tur(opladning) ikke har strøm nok til at starte
bilen. Forudsat at bilens generator er ok og der ikke er andet der tapper
strømmen samt motoren ellers er ok.
Post by Peter Saxmose
Hvilket udstyr kræves det evt?
En Ford er det bedste, men ellers kan andre mærker også bruges :o)
Post by Peter Saxmose
Når jeg lader på batteriet, hvordan skal opladerens ampere status helst
opføre sig?
Starte med 5-10A eller mere og så langsomt falde ned til ca. en 2-3 A.
Batteriet skal lades med 13.5 til 14.5V (også i bilen når motoren kører).
--
Tom

Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK
Frank Gregersen
2004-01-25 13:12:57 UTC
Jeg tester mine batterier med en batteri syretester, hvor man kan se om
væsken er helt til hundene. Deb ligner en kæmpe pipette, med en eller anden
skala dims indeni. Jeg ved ikke hvad sådan en fætter den koster, for jeg
låner den gamles! Med venlig hilsen Frank Gregersen
Mvh Peter
Soren Pedersen
2004-01-25 13:39:10 UTC
Mange værksteder har en belastningsmåler, hvor de kan se hvor hårdt
batteriet kan belastes. Det tager ca. 5 min.

Mvh
/Søren - Xantia HDi W/E (Week End) og Pug 309 W/E (Wife Edition)
Mvh Peter
Kim
2004-01-25 16:20:29 UTC
Post by Soren Pedersen
Mange værksteder har en belastningsmåler, hvor de kan se hvor hårdt
batteriet kan belastes. Det tager ca. 5 min.
Sagt med andre ord:
På værkstedet kan de checke ens batteri mht, belastning og
syreindhold m.m på ca. 5 min. for bagefter derved at kunne
konkludere at ens batteri ikke er godt nok og skal udskiftes
eller ordnes ?

Mvh Kim
( 12 pers. Merzedes 312D )
Soren Pedersen

( 12 pers. Merzedes 312D )
Roberto Saldo
2004-01-26 07:41:26 UTC
Post by Peter Saxmose
Er der en der kan fortælle hvordan man måler om ens autobatteri skal
skiftes?
Hvilket udstyr kræves det evt?
100% iorden ladeanlæg (lån evt en lader) og et voltmeter!

Lad batteriet til det burde være fuldt, tænd det lange lys i 10
minutter, mål spændingen (den skal gerne være over 12.5, der er ca
2.1volt per celle så er der een død celle er spændingen kun 10.4v)
sluk og vent 10 minutter. Mål igen, der skulle gerne være over 12.5 på
klemmerne nu.
Post by Peter Saxmose
Når jeg lader på batteriet, hvordan skal opladerens ampere status helst
opføre sig?
Hmmmm, som jeg har forstået det er der flere faser for opladningen af
en flad akkumulator.

Først er der meget brug for strøm, batteriet tager al den strøm
laderen kan levere så spændingen er måske ikke oppe ved 12-14 volt,
typisk vil det være strømbegrænsningen der sætter grænsen i denne fase.

Efterhånden stiger spændingen og en god lader er spændingsreguleret i
denne fase til ca 14.5 volt, der lades stadig pænt. Denne fase er
utrolig lang. Dvs kører man aldrig lange ture tærer det meget hårdt på
akkumulatorens levetid.

Når ladestrømmen så pludseligt daler til under en ampere bør laderen
sænke spændingen til 13.5 og holde ved lige.

Se fex:

For såkaldt vedligeholdelsesfrie akkumulatorer er det endnu mere
vigtigt at laderen er elektronisk reguleret. De billigste ladere er
stort set ikke andet end en tafo med enrettere, det er godt nok til
nød men ikke til længere tids ladning da al vædsken så vil koge af
akkumulatoren.
--
Med venlig hilsen/Best regards

Roberto Saldo, Consultant, System Developer, M.Sc.

"Recursive: Adj. See Recursive."